Kita sambung sedikit dalam kesempatan yang terhad petang ini perihal rekaan dalaman bilik darjah dan minda separa sedar.
Kenyataan ini adalah berdasarkan pengalaman saya sendiri mengadaptasi konsep akustika dalam pengajaran dan pembelajaran sesuai saranan para pakar dalam bidang peningkatan kuasa minda.
Penyerapan akustika dalam kelas bermaksud penggunaan bunyian (bukan muzik) dalam kelas semasa sesi pengajaran dan pembelajaran. Kaedah ini amat mudah diaplikasi. Cuma semakin berkualiti perkakasan bunyian yang digunakan maka semakin tinggilah kesan positif yang akan diperolehi. Seterusnya, kesan akustika ini juga berkurangan dengan pengaruh faktor luaran lain seperti keadaan kelas yang bergema dan bunyian bising lain yang terbit daripada luar bilik darjah.
Apakah bunyian yang digunakan semasa sesi pengajaran dan pembelajaran? Kajian telah membuktikan, sejenis bisingan yang digelar white noise atau bisingan putih amat digalakkan penyerapannya semasa aktiviti yang memerlukan tumpuan yang tinggi. Oleh itu, ianya amatlah sesuai digunakan semasa sesi pengajaran dan pembelajan dalam kelas.
Bisingan putih ini adalah seiras bunyian rintikan hujan lebat yang menyirami dedaun tumbuhan yang menghijau. Selain itu, pilihan lain yang sering digunakan ialah deruan ombak membelah pantai atau jatuhan air terjun teramat menyegarkan. Dan, di sebalik bunyian ini terkandung sejenis gelombang/degupan/bit yang bergetar melebihi 14 Hz.
Apa pun, selama saya mengadaptasi teknik ini, para pelajar saya memperlihatkan tumpuan yang mengkagumkan sekali!
Allah s.w.t jua yang Maha Mengetahui segalanya.
Akustika sebenar ada di luar sana... |
No comments:
Post a Comment